The National Museum of Ethnology (Minpaku) is a research center for ethnology and cultural anthropology.
japan site

Senri Ethnological Reports (SER)

No.65 Authenticity and Cultural Identity-Performing Arts in Southeast Asia

January 11, 2007 Publication

Yoshitaka Terada

back numbers

刊行の目的および意義

本書は、2003年9月に民博で開催された国際シンポジウム Questioning Authenticity: Southeast Asian Performing Arts and Issues of Cultural Identity (「日本・アセアン交流年2003」の関連事業)の報告書である。このシンポジウムは、「真正性」と「文化的アイデンティティ」を共通するキーワードにしながら、東南アジア音楽・芸能が直面する諸問題を多角的に分析することを目的とした。
本報告書は、シンポジウムにおける発表を基にした論文など11本と、発表に対するコメント・論評3本を収め、それぞれ「真正性」の内容・定義を本質主義的に追及するのではなく、この概念の運用が音楽・芸能の実践にいかに作用するかを分析している。扱われるテーマは多岐にわたり、国家の文化政策とローカルな文化実践の軋轢・緊張関係、マイノリティ集団による音楽・芸能を媒介としたアイデンティティの生成または操作、伝統音楽・芸能の伝承の現状とその問題点、戦争における音楽の役割などを含む。

 

Table of Content

Introduction
 ……………… Yoshitaka Terada
Part I: Cultural Policy, Nationalism, and Performing Arts
Shaping Official Dramatic Art in the Siamese-Japanese Cultural Exchange
 ……………… Paritta Chalermpow Koanantakool
Myanmar's Nation-Building Cultural Policy: Traditional Music and Political Legitimacy
 ……………… Gavin Douglas
Cultural Policy on Balinese Performing Arts: The First Decade of LISTIBIYA
 ……………… Hideharu Umeda
Part II: Music of the Minorities
The Lion Dances to the Fore: Articulating Chinese Identities in Penang and Medan
 ……………… Tan Sooi Beng
Identity Manipulation and Improvisatory Singing in Central Borneo
 ……………… Takasi Simeda
Recent Changes in Tai-Lue Folk Song (Khap Lue) in Northern Thailand and Yunnan, China
 ……………… Yuji Baba
Music and Minorities: The Future through the Past
 ……………… Adelaida Reyes
Part III: Challenges and Resistance
Transmission of Khmer Traditional Performing Arts:
Its Genuineness, Challenge, and Impact on Society
 ……………… Sam-Ang Sam
Transmission of Maranao Kolintang Music
 ……………… Usopay H. Cadar
Transmission of Traditional Performing Arts: Indonesian Case
 ……………… Endo Suanda
"Our Songs Can Drown out the Bomb!": Musical Change in Vietnam since the War
 ……………… Phong T. Nguyen
Part IV: Commentaries
Studying Minority Performing Arts in Southeast Asia
 ……………… Yoshiko Okazaki
Commentary on Presentations
 ……………… Robert Garfias
Southeast Asia as a Cultural Cluster
 ……………… Tomoaki Fujii
Contributors
 

No. 64 All No. 66