国立民族学博物館(みんぱく)は、博物館をもった文化人類学・民族学の研究所です。
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国立民族学博物館研究報告 2000 25巻2号

目 次
民族考古学的アプローチにもとづくパイワンの罠猟研究
─動物遺存体の解釈に関する一試論─
野林厚志
151
マプーチェ社会における口頭性
─思考と存在の様式としてのコミュニケーションの
   様式─
箭内 匡
177
ヒマラヤ地域のチベット・ビルマ系言語研究の動向
─回想と現状─
西 義郎
203
Kra : The Tai Least-Known Sister Language
Weera Ostapirat
235
Recent Ethnological Studies from the Highlands of Papua New Guinea
Andrew Strathern and Pamela J. Stewart
271
『国立民族学博物館研究報告』寄稿要項

287
『国立民族学博物館研究報告』執筆要領

288


BULLETIN OF THE NATIONAL MUSEUM OF ETHNOLOGY Vol. 25 No. 2 2000

Nobayashi Atsushi
An Ethnoarchaeological Analysis of Paiwan ( Tai-
wan ) Snare Hunting:A Methodological Discussion
of the Interpretation of Faunal Remains
151
Yanai, Tadashi
0rality as a Mode of Thought and Existence among
the Mapuche,Southern Chile
177
Nishi, Yoshio
Trend sin Studies of Tibeto-Burman Languages in
the Himalayan Region:Past and Present
203
Ostapirat, Weera
Kra : The Tai Least-Known Sister Language
235
Strathern, Andrew
Stewart, PamelaJ.
Recent Ethnological Studies from the Highlands of
Papua New Guinea
271




民族考古学的アプローチにもとづくパイワンの昆猟研究
一動物遺存体の解釈に関する一試論一
野 林 厚 志*
An Ethnoarchaeological Analysis of Paiwan(Taiwan)Snare Hunting:
Methodologlcal Discussion of the Interpretation of Faunal Remains
Atsushi Nobayashi

本稿では,台湾原住民族のパイワンが行なってきた狩猟活動の遺跡化を考察した。具体的には,罠猟によって実際に描獲されたイノシシの下顎骨を動物考古学における基本的な手法によって定量的に分析すると同時に,罠猟の具体についての観察,記録を行ない,人間の行動とそれによって生じる潜在的な考古学資料との関係を明らかにした。考古学資料は様々な手法を用いて分析することはできても,その結果を解釈するためにほ,かならず解釈の材料となるモデルが必要となる。本研究が提示するデータ及びその解釈は,同様な出土遺物をもつ遺跡の機能や過去の行動を解釈する際に有効な民族考古学的モデルとなる。

This paper discusses the formation process of archaeologlcal materials derived from hunting activity, Such as that conducted by the Paiwan ( an aboriginal group of Taiwan ) . The mandibles of a wild boar ( Sus scrofa ) , captured by snare hunting, were analysed using a zoo-archaeological technique. Native people were asked to reconstruct their hunting activity, and this was observed. The relation between the hunting activity and the faunal remains is discussed.Archaeological materials can be analysed using various techniques. What is needed is a standard model with which to interpret the results. This paper provides one such ethnoarchaeological model which should prove effective in interpreting similar materials and understanding past human behavior.
* 国立民族学博物館民族学研究開発センター
 総合研究大学院大学先導科学研究科生命体科学専攻
Key Words:Ethnoarchaeology, Taiwan, Aborigines, wild boar,(Sus scrofa),snare
hunting, faunal remains
キーワード:民族考古学,台湾原住民族,イノシシ,罠猟,動物遺存体

1 はじめに
2 民族考古学とは
 2.1 考古学資料の性質とその解釈
 2.2 民族誌類推と民族考古学
 2.3 動物考古学と民族考古学
3 パイワンの狩猟活動
 3.1 調査対象と調査内容
 3.2 台湾における狩猟活動の変遷
 3.3 猟場における活動
4 動物遺存体の分析
 4.1 動物の齢査定
 4.2 分析資料
 4.3 結果
5 考察
 5.1 捕獲数パターンとその要因となる
      背景
 5.2 考古学的課題への援用
6 結び



マプーチェ社会における口頭性
-思考と存在の様式としてのコミュニケーショ ンの様式-
箭 内 匡*
Orality as a Mode of Thought and Existence among the Mapuche,
Southern Chile
Tadashi Yanai

この論文ほ,チリ南部に居住する先住民マプーチェの社会において,口頭的コミュニケーションの問題が,口頭伝承,夢,儀礼といった彼らの伝統的な社会文化的実践の中心部分を縦断して,マプーチェ的な「考え方」,「生き方」そのものの問題と重なり合っていることを,一次データをもとに示そうとするものである。その中で,E・A・ハヴロックの『プラトン序説』を一つの土台に,こうした思考と存在の様式の独自性を,プラトン主義や近代的主体性との対照の中で浮き彫りにする試みもなされる。後者の作業は,近代国家チリの中で少数民族として暮らすマプーチェの人々が,口頭的なものと近代的・チリ的なものとの間で揺れ動く今日的状況を存在論的なレベルから把握する上で有益な作業と考えられる。

Among the Mapuche of Southern Chile, the importance of the oral mode of communication is immediately perceptible because of their highly developed system of ceremonial dialogue ( ngütramkan ) .In this article, I survey the anthropological problems implied by Mapuche orality on the basis of ethnographic data gathered near Lake Calafquén in 1990-1992. Concretely, I will show how their ceremonial dialogue intimately unites oral traditions, dreams and rituals, and thus, crossing the central parts of their traditional sociocultural practices, means for many of them the very practice that gives shape to their traditional mode of thought and existence.Another intention of this article,along with these ethnographic discussions, is to characterize their oral mode of thought and existence by contrasting it with Platonism and modern Subjectivity, mostly inspired by E.A.Havelock’s classic Preface to Plato. This second aspect of the article will help to apprehend from an ontological level the actual problem of the existence of contemporary Mapuche-an ethnic minority in the Chilean state, modern and basically Western-most of whom are obliged to fluctuate between two conflicting Cultures.
* 天理大学,国立民族学博物館研究協力者
Key Words:Mapuche, orality, ceremonial dialogue, dream, existence
キーワード:マプーチェ,口頭性,儀礼的会話,夢,存在

1 「会話」することの知識
2 口頭的心性
3 知識としての夢
4 「受動的行為」
5 口頭性と近代性



ヒマラヤ地域のチベット・ビルマ系言語研究の動向
一回想と現状一
西 義 郎*
Trends in Studies of Tibeto-Burman Languages in the Himalayan Region:
Past and Present
Yoshio Nishi

チベット語以外の,ヒマラヤ地域のチベット・ビルマ系言語,通称「ヒマラヤ諸語」の資料が収集,公刊されるようになるのは,19世紀中頃からであったが,多くの言語学者によってこれらの言語の本格的な現地調査が行われ,大量の信頼できる資料や論著が発表されるようになるのは,1960年代の終わりからである。筆者は,1985年から1991年にかけて,『三省堂言語学大辞典』に,インド西北部とネパールの,当時知られていたヒマラヤ諸語について,個々の言語の項目を書くと共に,ヒマラヤ諸語全体の分布,系統,研究の現状,言語特徴等を「ヒマラヤ諸語」の項目に概説した。本報告は,その当時のヒマラヤ話語の研究状況を先ず振り返り,次いで1992年から現在に至るまでの目覚ましい言語研究の進展状況の包括的な報告を行ったものである。なお,この報告では,ヒマラヤ地域のチベット語方言の研究状況についても,ヒマラヤ話語の一部とみなして概説してある。

Tibet-Burman languages in the Himalayan region, the so-called‘Himalayan languages’, have been studied since the middle of the last century. However, it was only towards the end of the present century that many trained linguists began field studies of the languages. Thanks to their efforts, a large amount of reliable information has been pub-lished.
From 1985 to 1991 the present author prepared all but a few of the entries on then-known Himalayan languages in the Sanseido Enqy-clqpaedia of Languages (5 vols. ) ( Tokyo:Sanseido ) .I also added an entry on‘The Himalayan languages’,summarizing distribution, genetic classification, previous researchers and their work, and linguistic ( typo-logical ) features.
In the present report, I simply list researchers and the languages they worked on up to 1991, and then review important advances that have been made or that are underway in the field of Himalayan languages since 1992. Recent studies on Tibetan dialects in the Himalayan region are also noted.
* 神戸市外国語大学名誉教授,国立民族学博物館共同研究員
Key Words:Tibeto-Burman languages, Himalayan languages
キーワード:チベット・ビルマ系言語,ヒマラヤ諸語

1 はじめに
 1.1 ヒマラヤ諸語の範囲
 1.2 言語か方言か
 1.3 言語の系統・祖語
2 ヒマラヤ地域のチベット・ビルマ系言語の研究
 2.1 1991年まで
 2.2 1991年以降
3 結び-ヒマラヤ諸語研究の最近の傾向



Kra:
TheTaiLeast-KnownSisterLanguages
Weera Ostapirat*
ク ラ
-知られざるタイ・カダイ言語群-
ウィーラ・オスタピラート

This paper introduces a group of languages called Kra, which in-cludes the following six languages and their varieties : Gelao, Lachi, Laha, Paha,Buyang and Pubiao. These lesser known languages are spoken in Yunnan, Guangxi and Guizhou provinces of China, and Ha Giang, Lao Cai and Son La provinces of Vietnam.Linguistic evidence is given to demonstrate that they are related to the Tai languages,and form an independent subgroup within the Kra-Dai ( or Tai-Kadai ) stock. The many varieties of these Kra languages are further divided into sub-branches based on several phonological criteria. Etymologies of the terms Kra and Kra-Dai are simultaneously discussed.

小稿は,Gelao,Lachi,Laha,Paha,Buyang及びPubiaoの6言語から成るKra言語群に関する概観を示そうとするものである。この言語群は中国雲南省,広西壮族自治区,貴州省及びベトナムのHa Giang,Lao Cai,Son La県に分布し,タイ諸語と系統関係が認められるタイ・カダイ語族の中の有力な下位言語群と考えられ,また,東アジアの言語グループの枠組みを再検討するにあたって興味深い研究材料を提供してくれる。

*Sino-Tibetan Etymological Dictionary and Thesaurus Project, University of California,
 Berkeley, U.S.A.
 Visiting Scholar,National Museum of Ethnology
Key Words:Kra, Tai-Kadai, minorlty, languages, phonological reconstruction, Southeast Asia
キーワード:クラ,タイ,カダイ,少数民族語,音形式の再構成,東南アジア

0 Introduction
1 Kra a sKra-Dai Languages
2 Kra as a Well-defined Kra-Dai Branch
3 Kra as Autonym‘Human Being
4 Kra and Kra-Dai
5 Varieties of the Kra Languages
 5.1 Gelao Varieties
 5.2 Lachi Varieties
 5.3 Laha Varieties
 5.4 Buyang Varieties
 5.5 Summary



Recent Ethnological Studies from the Highlands of
Papua New Guinea
Andrew Strathern* and Pamela J.Stewart**
パプアニューギニア高地社会の民族学研究における最近の傾向
アンドリュ・ストラサーン,パメラ・J・スチュワート

This paper discusses and evaluates certain recent trends in the analysis of ethnographic information from the Highlands of Papua New Guinea.It traces changes in the trends over time in relation to four themes:social structure and process,politics and violence,Christianity and millenarian movements,and studies in aesthetics,bodily symbolism and material culture.Studies of these themes have all been influenced by the growing attention to the importance of the historical approach in anthropology. This is partly because the Highlands have experienced considerable social change since the 1960s. The studies also show the influence of recent theoretical styles of approach to ethnographic data in general,in particular an emphasis on the interpretation of cultural meanings and on the ways in which embodied experience enters into these meanings.

本論の目的は,パプアニューギニア高地の民族誌データの分析における最近の傾向について論じ,評価を行うことである。具体的には,次の4つのテーマとの関連で,これまでの研究傾向の変遷をたどることにする。1)社会構造とその変化 2)政治と暴力 3)キリスト教と千年王国運動,4)審美観,身体シンボリズム,物質文化。こうした研究テーマは,人類学の中で,歴史的アプローチの重要性がいっそう強く認識されてきた結果といえよう。このような研究上の傾向は,ニューギニア中央高地が1960年代より急激な社会変化を経験してきた,という事実に基づいている。また同時に,民族誌データへのアプローチが理論的傾向を強めてきているという,人類学の一般的傾向をも示している。とくに,文化的意味の解釈と,具体的経験が文化的な意味の構成要素となる様が強調される傾向を示している。

*Department of Anthropology,University of Pittsburgh,U.S.A.
 Visiting Scholar,National Museum of Ethnology
**Department of Anthropology,University of Pittsburgh,U.S.A
 Research Visitor,National Museum of Ethnology
Key Words:Papua New Guinea, Melanesia, ethnography, highlands, history
キーワード:パプアニューギニア,メラネシア,民族誌学,高地,歴史

Introduction
Themes
Social Structure and Process
Political Change and History
Religious Change
Aesthetics and Embodiment
Conclusions