国立民族学博物館(みんぱく)は、博物館をもった文化人類学・民族学の研究所です。
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国立民族学博物館研究報告 2007 31巻3号

目 次
天竺聖トマス霊験記
杉本 良男
305
Minorities “in between” China and Japan:
Complexity of legal status and identity
CHEN, Tien-shi
419
寄稿要項・執筆要領
 
439


BULLETIN OF THE NATIONAL MUSEUM OF ETHNOLOGY Vol. 31 No. 3 2007

Sugimoto, Yoshio
A Genealogical Study of St. Thomas in South India
305
CHEN, Tien-shi
Minorities “in between” China and Japan:
Complexity of legal status and identity
419



 

天竺聖トマス霊験記
杉本 良男*
A Genealogical Study of St. Thomas in South India.
Yoshio Sugimoto
小稿は,南アジアに広く受けいれられている聖トマス伝説について,1)現在の状況の概要,2)聖トマス伝説の形成と展開およびその歴史的背景,3)ヒンドゥー・ナショナリズムとの関係のなかでの現代的意義,とりわけ2004 年末のスマトラ沖大地震・インド洋大津波をめぐる奇蹟譚の解釈をめぐるさまざまな論争と問題点,について人類学的に考察しようとするものである。問題の根本は,インド・キリスト教史の出発点としてつねに引き合いに出される聖トマスによる開教伝説の信憑性をめぐる論争そのものの政治的な意味にある。南インドには,聖トマスの遺骨をまつるサントメ大聖堂をはじめトマスが隠棲していた洞窟などが聖地として人びとの信仰を集めている。その根拠とされるのは新約聖書外典の『聖トマス行伝』であり,これを信ずるシリア教会系のトマス・クリスチャン(シリアン・クリスチャン)がケーララ州に400 万の人口を数えている。聖トマス伝説はポルトガル時代にカトリック化され,また聖トマスが最後ヒンドゥー教徒の手で殉教した,とも伝えられる。これが,さきの地震・津波災害のおりには,反キリスト教キャンペーンのターゲットにもなっていた。2 千年のときを経て聖トマスはいまも政治的,宗教的な文脈のなかで生きているのである。

This is an anthropological genealogical study of the apostle St. Thomas in South India. The apostle Thomas has occupied an important place in the imagination of Indian Christianity, mainly in Kerala and Tamilnadu in South India. According to local narratives, Christianity was brought there in 52 A.D. by St. Thomas. The apostle founded the Syrian Christian Church, but was killed by fanatic local Brahmans in 72 A.D. This story was resurrected and embellished by Portuguese Jesuit missionaries in sixteenth century when they catholicized the local Syrian Nestorian tradition. Stephen Neill has warned us that “the story can only be called Thomas romances.” Whatever the historical truth may be, the tale attracted many medieval travelers such as Marco Polo, kings, missionaries and other travelers in the Age of Discovery. The legend of the “slain” Hindu Brahmans still has great impact in the context of recent Hindu religious nationalism in India. After the catastrophic “tsunami” disaster on 26th December, 2004, the combination of traumatic events and dramatic, “even melodramatic,” reporting helped create a new Age of Miracles. One of the most popular miracle stories is the one of how the miraculous pole of St Thomas kept the invading waves away, sparing the newly renovated San Thome Cathedral in Mylapore, Chennai. The Cathedral has an underground tomb chapel of St Thomas, its main attraction for many devotees and tourists. The story caused much controversy between Hindu and Christian nationalists. The apostle St. Thomas is still very much alive in the context of religious nationalism in India.
 
* 国立民族学博物館先端人類科学研究部
Key Words:St. Thomas, India, Christianity, Hindu nationalism, miracle, Tsunami
キーワード:聖トマス,インド,キリスト教,ヒンドゥー・ナショナリズム,奇蹟,津波

目次
序 漁民を見捨てた聖トマス
1 トマスを探せ
1.1 使徒聖トマス
1.2 トマス行伝
1.3 聖トマスの聖地
1.4 トマス・クリスチャン
2 聖トマス変奏曲
2.1 聖トマス伝説
2.2 祭司ヨハネスの手紙
2.3 聖トマスの呪縛

2.4 聖トマス対聖ペトロ
3 恩讐の彼方に
3.1 人殺しの聖者
3.2 寺院の破壊
3.3 聖トマスのポールの奇蹟
3.4 奇蹟譚のポリティクス
結 生きてゐるトマス
補論1 天草の「サントメ経」
補論2 インドのキリスト教徒
文献


 

Minorities “in between” China and Japan:
Complexity of legal status and identity1)
CHEN, Tien-shi*
日本と中国の“はざま”のマイノリティ
―複雑化する法的地位とアイデンティティの葛藤―
陳 天璽
Nation states classify their nations and foreigners by nationality, and integrate people by unifying their languages and cultures. They also territorialize individual identity by granting nationality. The themes of nation state and nationality were rather a minor issue in anthropology until recently. This is because studies in anthropology mainly focus on primitive or tribal societies which existed much earlier before the birth of nation states. Therefore, the term minority is often used to describe aborigines or groups of people who share ethnic and cultural characteristics, and who often have a firm identity base on these. This article, rather, pays attention to nation states, and focuses on the minorities who cross borders or transfer their nationality due to political events occurring among the nation states related to them. In particular, I study three groups of people who have been affected by Sino-Japanese relations. These are stateless overseas Chinese, Taiwanese, and war orphans resident in Japan, whom I term “minorities in between China and Japan.” The historical transitions causing them to be minorities will be described, and the complexity of their nationalities and identities will be analyzed.

国家は国籍によって国民と外国人を分別し,文化や言語を統一することによって国民の統合をはかり,また国籍を与えることによって個人のアイデンティティを領土化した。これまで人類学において国家や国籍というテーマは,副次的なものであった。なぜなら,人類学が主な研究対象としてきたのは未開社会や部族社会など国家形成以前の社会であったからである。よって,マイノリティというときも,先住民や少数民族など民族的・文化的な特徴を持つ人びとをさし,彼らはしばしば,そうした特徴による確固としたアイデンティティを有する人びとであった。本論では,むしろ国家に着目し,その政治的変動によって越境を行い,また国籍など法的な身分が変更した結果マイノリティとなった人びとに注目する。つまり,日本に在住する人で日中関係に翻弄された人びと,具体的には,日本と中国の外交関係の変動の結果無国籍となった華僑,帝国臣民であった台湾人,満州に渡った残留日本人孤児の3つのグループに注目する。彼らを「日本と中国のはざまのマイノリティ」とし,彼らがそのマイノリティとなるに至った歴史的背景,そして,その複雑化したアイデンティティを分析する。
 
* National Museum of Ethnology, Department of Advanced Studies in Anthropology
(国立民族学博物館先端人類科学研究部)
Key Words:minorities “in between”, stateless overseas Chinese, imperial subjects, war orphans, subjective identity, perceived identity
キーワード:“はざま”のマイノリティ,無国籍華僑,帝国臣民,残留孤児,自己認識のアイデンティティ,他者認識のアイデンティティ

1 Introduction
2 Complexity of Identity
3 Chinese Migrants in Japan
 : transitions of history and population
4 Taiwanese who were once Imperial Subjects
 of Japan
5 The “Two Chinas” and the Shift in Japan’s
 Diplomatic Policy
6 Living as Stateless Overseas Chinese in Japan
7 Japanese War Orphans
8 Conclusion