国立民族学博物館(みんぱく)は、博物館をもった文化人類学・民族学の研究所です。
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国立民族学博物館研究報告 2007 31巻4号

目 次
Creation of Indian Republics in Spanish South America
Akira Saito
443
Islamization Policy toward the Orang Asli in Malaysia
Toshihiro Nobuta
479
ボルネオ島サマ人による漁の「近代化」と「伝統」
―陸サマと海サマ世帯による漁撈の比較をとおして―
小野 林太郎
497
『国立民族学博物館研究報告』31 巻 総目次


寄稿要項・執筆要領




BULLETIN OF THE NATIONAL MUSEUM OF ETHNOLOGY Vol. 31 No. 4 2007

Saito, Akira
Creation of Indian Republics in Spanish South America
443
Nobuta, Toshihiro
Islamization Policy toward the Orang Asli in Malaysia
479
Ono, Rintaro
“Tradition” and “Modernity” in Fishing among the Sama,
Eastern Coast of Borneo, Malaysia
497




Creation of Indian Republics in Spanish South America
Akira Saito*
スペイン領南米における先住民共和国の創設
齋藤 晃
This article aims to reconsider the origin of the native communities in the former Spanish colonies in South America. In the first part of the article, I propose the hypothesis that the Indian towns created by the resettlement policy under Spanish colonial rule served as a basic mould for the creation of new societies both in the Andes and in the Amazon. In the late colonial period, the pre-Columbian societies irretrievably disintegrated and what I call “Indian republics” emerged from their ashes. These republics had the basic features of today’s native communities and they can be legitimately considered their direct ancestors. In the second part of the article, I take up the case of the Mojeños, a native people living in the Bolivian lowlands, and attempt to illustrate the historical process of the creation of Indian republics. In the late seventeenth century, the Jesuit missionaries launched evangelical activities among the Mojeños and resettled them into four mission towns. At the beginning, these towns were nothing more than conglomerations of antagonistic ethnic groups. As time passed, however, those living in the same town gradually formed a united body and took on a common identity. I explain how the native societies were transformed under Jesuit rule and how new identities were forged in the mission towns.

本論はスペイン領南米における先住民共同体の歴史的生成のプロセスを再検討するものである。論文の前半では,植民地当局の集住化政策により建設された先住民の町が,アンデスにおいてもアマゾンにおいても,新たな社会が生み出される母胎として機能したという仮説が提起される。植民地時代後期,征服以前に起源がさかのぼる民族集団は消滅し,本論が「先住民共和国」と呼ぶ新たな社会編成が姿を現した。それらの社会編成は,今日の先住民共同体の基本的特徴を備えており,その先行形態とみなすことができる。論文の後半では,現代のボリビア低地の民族のひとつ,モヘーニョに焦点が当てられ,彼らの「共和国」の成立過程が考察される。17世紀後半,イエズス会宣教師はモヘーニョのキリスト教改宗に着手し,彼らを4つの町へ集住化した。それらの町は当初,互いに敵対する民族集団の寄せ集めにすぎなかった。しかし,時がたつにつれて,同じ町に住む人びとは社会的連携を深め,やがてひとつのアイデンティティを共有するにいたる。本論では,イエズス会統治下のモヘーニョの社会変容とアイデンティティ生成のプロセスが究明される。
* National Museum of Ethnology, Department of Advanced Studies in Anthropology
国立民族学博物館先端人類科学研究部
Key Words:Indian republics, ethnogenesis, resettlement policy, Jesuit missions, Moxos
キーワード:先住民共和国,民族生成,集住化政策,イエズス会ミッション,モホス

1 Introduction
2 Ethnogenesis and language formation in Moxos
3 Uniformity of the native societies and cultures
4 Resettlement policy
5 What was a mission?
6 Indian republics
7 Ethnic groups and their concentration in Moxos
8 Emergence of the domésticos
9 After the expulsion of the Jesuits
10 New generation of native leaders
11 Conclusion



Islamization Policy toward the Orang Asli in Malaysia
Toshihiro Nobuta*
オラン・アスリに対するイスラーム化政策
信田敏宏
The Malaysian government has promoted various religious policies to protect Islam since independence in 1957, because Islam is the official religion. Especially since the 1980s, under the influence of Islamic resurgence, the government has strongly promoted various Islamization policies. The state-led Islamization policy toward the Orang Asli began in the early 1980s. As a result of this policy, the Muslim population of the Orang Asli has increased since the 1980s.
This Islamization policy has had various effects on the Orang Asli community. The local Orang Asli community is divided into two groups: Muslims and non-Muslims. In the community, refusal to convert to Islam is regarded as opposition to the government. The aim of this article is to analyze the state-led Islamization policy toward the Orang Asli and examine its various effects on the Orang Asli community.
In this article, I analyze the ethnic boundary between the Orang Asli and the Malays from a historical point of view, focusing on the process of Islamization. I then examine various effects of the Islamization policy on the contemporary Orang Asli community. In conclusion, I discuss two topics; (1) domestication and (2) integration and assimilation, based on that examination.

1957年の独立以降,マレーシア政府は,国教であるイスラームを保護してきた。とりわけ,1980年代以降,政府は,イスラーム復興運動の影響下で,イスラーム化政策を推進してきた。こうした状況のなかで,1980年代初頭,オラン・アスリに対する国家主導のイスラーム化政策が開始された。この政策の結果,1980年代以降,オラン・アスリのムスリム人口は増加してきた。
イスラーム化政策は,オラン・アスリ社会に様々な影響をもたらしている。現在,オラン・アスリのコミュニティは,ムスリムのグループと非ムスリムのグループという,2つのグループに分かれている。オラン・アスリのコミュニティでは,イスラームへの改宗を拒否することは,国家に対する反抗と見なされる。本稿の目的は,オラン・アスリに対する国家主導のイスラーム化政策を分析し,オラン・アスリ社会への様々な影響を検証することである。
本稿ではまず,イスラーム化のプロセスに焦点を当てながら,歴史的観点からオラン・アスリとマレー人のエスニック・バウンダリーについて分析する。その後,現在のオラン・アスリ社会に対するイスラーム化政策の影響を検証する。結論では,①馴化,②統合と同化,という2つのトピックについて議論する。
* National Museum of Ethnology, Center for Research Development
国立民族学博物館研究戦略センター
Key Words:Malaysia, Islamization, Malayization, Integration, Assimilation
キーワード:マレーシア,イスラーム化,マレー化,統合,同化

1 Who are the Orang Asli?
2 Ethnic Boundary between the “Orang Asli”and the “Malays”
2.1 Invention of “Orang Asli” and “Malay”
2.2 Aboriginal Peoples Ordinance
2.3 Orang Asli and Bumiputra
3 The Islamization Policy toward the Orang Asli
4 Problems surrounding Islamization among the Orang Asli
4.1 Refusal to be Converted to Islam
4.2 Islamic Converts among the Elite
4.3 Islamic Converts at the Village Level
4.4 Conversion and Resistance
5 Discussion
5.1 Domestication
5.2 Integration and Assimilation



ボルネオ島サマ人による漁撈の「近代化」と「伝統」
―陸サマと海サマによる漁撈の比較をとおして―
小野 林太郎*
“Tradition” and “Modernity” in Fishing among the Sama,
Eastern Coast of Borneo, Malaysia
Rintaro Ono
東南アジア海域世界のボルネオ島サバ州東岸域(センポルナ)に居住するサマの漁撈活動は,伝統的な側面を残しつつも,1960 年代以降における国家の出現,急速な新技術の導入,人口増加による漁獲量の激増と沿岸資源量の減少といった急速な「近代化」による影響を受けてきた。本稿では近年におけるサマの漁撈について,居住戦略の異なる二つのサマ集団「陸サマ」と「海サマ」世帯を軸に,漁具,漁法,漁撈活動,漁獲高,販売,食生活に関わる定量的分析から,サマの漁撈活動にみられる「近代化」と「伝統」の諸相を明らかにする。
まずサマの伝統的な漁撈と近代化がもたらした変容についてを概観し,近代化の影響をうけた側面として,陸サマ世帯における漁撈人口の低下をあげる。その背景には,より安定した現金収入をみこめる賃金・給与労働の普及や,漁撈活動に対するさまざまな規制や資源量の低下が指摘できる。こうして生業としての漁撈から離れた陸サマ社会では,経済的コストが低い釣り漁や,政府からの支援による海藻養殖といった新たな漁撈形態への移行がみられる。その一方で,漁場,利用される漁船,操業人数においては,伝統的な漁撈との共通性も確認された。
さらに海サマによる漁撈活動は,伝統的な側面がより強く残っており,経済的コストは高いが,漁獲効率も高い網漁への依存が強く,1 回あたりの漁撈時間もより長い。海サマ世帯にみられる伝統性は,漁撈が生業の中心となっている状況や,キャッサバ消費の高さという食生活においても確認された。しかし,その背景には海サマ世帯の漁撈への嗜好や思い入れだけでなく,マレーシア国籍のない海サマ世帯には漁撈以外の就業機会がほとんどないという,近代化にともなう社会的規制の存在もある。
こうした社会的規制を背景に,マレーシア国籍をもつ陸サマの仲買世帯と,国籍をもたない海サマ世帯の間には,漁獲物の安価な提供に対する身元の保証を前提とする階層的な社会関係の形成が確認された。しかしその関係性は,東南アジア海域世界でより一般的な資本の提供者と被提供者からなる経済的な雇用関係というよりも,サマという共通の言語や文化を背景とした,個人や世帯レベルでの人間関係を基礎として成立している可能性を指摘した。

This paper aims to analyze tradition and modernity as reflected in fishing and fishing societies among the modern Sama, who live on the east coast of Sabah in Borneo Island, Malaysia, by comparing two groups: the “Land Sama” and the “Sea Sama”, who have had different histories of immigration and settlement since the 18th century.
Based on a quantitative analysis of the ownership of fishing vessels, engines, and gears, together with practical data on methods, times, catches, and efficiency of each fishing activity, I reveal some aspects of tradition and modernity in Sama fishing.
Concerning modernity, the number of fishermen is decreasing among Land Sama households. The recent diversification of subsistence and higher employment opportunities among the Land Sama, together with a drastic decrease in coastal resources are the possible major factors. While fishing has declined to become an unpopular and minor subsistence in the society as a whole, some households have begun low cost fishing such as hand line fishing. Others who once engaged in fishing are now shifting to other related ventures such as aquaculture of the sea weed agar-agar.
On the other hand, all Sea Sama households still engage in fishing as their major subsistence as they did in the “traditional” age. The major fishing method among the Sea Sama is net fishing, which needs high economic and labor investment, but produces a larger catch than other fishing methods. Net fishing is one of the major “traditional” fishing methods of the Sama. A food consumption survey also revealed that Sea Sama households eat more cassava, which is recognized as a traditional food by the Sama.
My observations also confirmed that the disadvantageous social status of the Sea Sama as illegal immigrants or refugees might result in a high performance in fishing, since it is an activity which such immigrants can easily conduct. Furthermore, based on contracts to produce fish cheaply price in exchange for the acquisition of a guarantee called “jalminan”, a stratified social relation has been formed between the Land Sama fish buyers and the illegal Sea Sama fishermen. However, this social relationship is not similar to the patron-client partnership formed between capital and labor, but is essentially based on a common language, ethnicity, and culture as Sama, and formed at a personal or household level between Land Sama and Sea Sama.
* 国立民族学博物館外来研究員
Key Words:Maritime Southeast Aisa, Borneo Island, Sama, fishing activity, tradition, modernity
キーワード:東南アジア海域世界,ボルネオ島,サマ,漁撈活動,伝統,近代化

1 はじめに
2 調査対象・調査地・調査方法
 2.1 サマについて
 2.2 調査地の概況
 2.3 調査方法
3 伝統漁撈と近代化の波
 3.1 サマの伝統漁撈
 3.2 近代化の波
4 家計の多様性と資本の所有状況
 4.1 漁家世帯の割合
 4.2 漁船の所有状況
 4.3 エンジンの所有状況
4.4 漁具の所有状況
5 現代サマの漁撈活動
 5.1 おもな漁法
 5.2 漁法の選択と漁獲効率
 5.3 漁獲の販売と収入
 5.4 漁獲の流通と消費
 5.5 漁撈を介した社会関係
6 現代サマの漁撈にみられる「伝統」と
「近代化」
 6.1 サマ漁撈と「伝統」
 6.2 サマ漁撈と「近代化」の諸相
7 むすびにかえて